Värmeslag och slag av värme

Jag är inte så fikasugen för tillfället utan mer sugen på att sitta under parasollet på uteplatsen och läsa en saftig deckare, och läppja på någon kall dryck. (Alkoholfritt alternativ helt acceptabelt!)
Och hur skönt det än är med värme så är det skillnad på varmt och.... jättevarmt!
Vi var på Gran Canaria och valde den period då det inte är högsäsong och framför allt - inte så varmt. Temperaturen brukar vara kring +24 - +28 på dagarna och kring +20 på kvällarna. Med andra ord perfekt för mig som inte är så förtjust i värme. Och varför åker du söderut då, om du inte gillar värme? kan man ju fråga. Jag vet inte. Min dröm är ju att åka till Island, men det har väl något med tax free, maña och att det brukar vara lagom lättjefullt att ligga vid poolen eller havet eller sitta på balkongen och låta sig lätt-grillas, att göra.
Men ack vad vi bedrog oss denna gång.... Katastrofvärme! Temperaturer på över +40 under dagarna och kring +34 vid 22-tiden på kvällarna. Under de 8 dagar vi bodde på Hotell Africana, Playa del Ingles, så var det två kvällar vi kunde känna lite svalka i luften och sova flera timmar i sträck. Annars var det bara att försöka lägga sig platt på rummets stengolv tills man kände att svetten bildade en ram runt kroppen och förhindrade luften att ge någon lindring. Och när man sedan försiktigt försökte ta sig upp från golvet, så sögs kroppen fast som av en avloppsrens mot den fuktiga pöl som bildats och släppte bara taget om man lirkade in ett finger under en valk och släppte in lite luft mellan mage och golvyta.
Det var så varmt på dagarna att inte ens isen i drinken var kall!
    
Bara +32                   +34 vid 23-tiden      Svalkande is?          Gott-gotti-gott-gott   

Utsikt från vår balkong
(Klicka på bilderna så ser du bättre)

Jag vill inte klaga - vi hade det underbart och väldigt avkopplande. Men nästa år blir det nog Island eller Kiruna. Där tror jag inte att det kommer att slås några värmerekord perioden april - maj.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Vi var på Azorerna för ett par år sedan, mitt i sommaren. Det var ganska lagom varmt. Där tenderar att regna rätt mycket förstås, men juli var relativt torrt. Ett ganska intressant rese-alternativ, med spännande geografi, massor av Hortensior överallt och inte allt för massiv turism ännu.
Valsafari, med delfiner och kaskeloter var en höjdpunkt. Att bada i havet där vattnet höll ca 40 grader pga en varm källa som mynnade i viken är en annan. Kolla gärna in mina semesterbilder därifrån. Se länken ovan.
Island låter också väldigt spännande.

2008-05-14 @ 20:40:20
URL: http://marianne.demaret.se/
Postat av: Teddan

Tack för titten! Häftiga bilder! Azorerna verkar vara ett ställe som skulle passa mig som inte är så mycket för att ligga på stranden. Men hur lång flygresa handlar det om? Är det dyrt att bo där? Du vet, såna där detaljer... :)

2008-05-14 @ 23:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0