Måndag - igen

Nu är vi inne på sista veckan i maj så nästa måndag är det juni. Sommarmånad. Det går fort nu. Svisch - så är det midsommar och svosch - så är det höst. Nä, nu ska jag inte vara sån, för jag tänker njuta av sommaren varje dag oavsett om jag jobbar eller har semester. Långa lunchpromenader får en arbetsdag att kännas så mycket lättare och kanske på sikt även mig...?

Nu till helghändelserna som inte blev riktigt som jag föreställt mig; Lördagens grill- och spelafton blev inställd p g a sjukdom och Charlotte Perelli var inte ens med och slogs i toppen bland Europas bästa melodier! Idel besvikelser. Vi hade ju lika gärna kunnat skicka Christer Sjögren och fått en 12 poängare från Tyskland i alla fall.
Och grillningen får bli en annan dag när alla är friska och krya, så den är ju inte inställd på all framtid, utan bara flyttad till okänt datum.

På söndagen var vi på fotosafari inne i stan. Vi åkte in tidigt för att det inte skulle vara så mycket människor på språng, men inte så tidigt att vi krockade med de som ännu inte hunnit ta sig hem efter en sen kväll på stan...
Vi smög omkring på tomma gator och Harre fotograferade gamla och nya byggnader. Vi smög in på bakgårdar där dörrar lämnats på glänt och tittade in mellan stålgaller när vi inte kunde ta oss in. Vi såg på kontrasterna mellan tidigt 1800-tal och tidigt 2000-tal, vilket man kan göra om man står på spårvagnshållplatsen Grönsakstorget och ser å ena sidan Pedagogen, ett palats i glas, och å andra sidan stallbyggnaderna inne på Magasinsgatan.

(En parantes: Jag fick till min besvikelse se att Dojjan, Gyllene Hästskon, inte finns mer. Det blev mitt stamställe när jag som nyinflyttad 23-åring inte visste vart jag skulle ta vägen en lördagkväll. Dörrvakterna lät mig gå före i kön, de såg till att jag inte råkade i trubbel och pratade med mig om jag såg ensam ut . Och allt för att jag var från Norrland. Tänk, vilken status det för med sig...!)


Mycket att välja på inne på da Matteo

Vi intog söndagens fika på ett litet ställe som heter da Matteo och ligger i Victoriapassagen, genomgången mellan Vallgatan och Södra Larmgatan. Litet och mysigt - och DYRT. En kopp kaffe med en minimacka kostade 60:- per person. Visserligen fick vi afrikanskt kaffe som maldes och bryggdes medan vi såg på och minimackan var en smakfull kombination av salt och sött i form av lufttorkad skinka, tomat och en mycket smakrik ost, men jag tyckte ändå att det var väldigt lite för pengarna. Må så vara att råvarorna var av bästa kvalitet, men efter den aptitretaren var jag hungrig som en varg!
Harre kompenserade det hela med att laga en underbar middag som avslutades med björnbärs-smoothie. Och en stooooooor kopp kaffe, som han bryggde fast att jag inte såg på. :)

Kommentarer
Postat av: Harre

Mmm, är det bara jag som tycker det ellr är det dyrt att gå ut och fika?

Det som du beskrev, 1 normalstor kopp (Keyanskt iofs) kopp samt en mini-nmacka (7x7 cm !!) för 60 spänn ?? Det kanske är vad folk tycker är normalt men jag vet inte om jag vill sälla mig till den skaran. Sedan på vägen hem när vi pratade om detta så kom vi fram till att det verkar vara svårt att hitta ett ''gammalt hederligt'' café, där man kan få en kopp och en ostfralla, kanske tom en ägg å korv-macka men nej, det ska vara specialkaffe från ställen som ingen vet vart dom ligger och konstiga exotiska tilltugg som ingen vet vad det är och ingen blir mätt på, dessutom till priser som får en sippa på kaffet som det vore, ja, jag vet inte vad.

Vart tog dom gamla caféerna vägen?
Finns det bara latte, cappuchino, expresso osv numera....? Det kanske håller på att inkorporeras så att det blir lika vanlöigt som att kalla Chicken-Thai för husmanskost, grymma värld *)

Harre

nb.
Vi ska ju alltid vara så duktiga att anamma andra intryck osv, undrar hur stor del av världen utanför Sverige som känner till tex. Kåldolmar eller varför inte dillkött (mums).

2008-05-26 @ 14:54:44
Postat av: agneta

Hej Harre! Eftersom jag är ett beläst fruntimmer så vet jag att kåldolmar INTE är svenskt alls. Dolmades finns i alla fall i Turkiet och Grekland. Jag tror att det var någon fältaktiv svensk kung som tog med sig traditionen hem till Sverige (fast de dog ju i fält så det var nog någon annan..?) Annars håller jag med om priserna... Jag har förälskat mig i Chai Latte. Snacka om vuxenvälling!! Och kroppsbyggande de som görs på sirapsessens....
Snart ska vi Vråååål-fika på Sjökulla!

Agneta

2008-05-27 @ 09:50:32
Postat av: Clas Kristiansson

Det var Karl XII som efter fiaskot i Poltava begav sig på flykt söderut och hamnade i Turkiet.
Där ställde man bl.a. annat till stor kalabalik i Bender och när man kastades ut ur landet, fick man med sig två saker; Dolmades och ordet "kalabalik", vilket är turkiska.
F.ö. söker jag konditorier - inte caféer och helst sådana som bär skylten "Detta är en latte-fri zon".

/Clas

2008-05-27 @ 23:00:45
URL: http://clas-mp.blogspot.com/
Postat av: Teddan

Aaah... Historielektioner med doft av rykande hett kaffe och turkiska snabelskor. Härligt!
Latte-fri zon är mitt mål, att hitta den gamla typen av konditori/kafé, men på vägen dit är jag "tvungen" att läppja en och annan variant. Och det är inte speciellt tråkigt, men dyrt...

Förr fanns det en grekisk restaurang vid Frihamnsmotet och han kunde verkligen steka bacon och ägg! Dessutom hade han öppet på söndagarna. Men när han fick slå igen, under mystiska omständigheter, så uppstod ett tomrum i min mage(!?) och min jakt började efter patentmackan och Gevalia-kaffet.... To be continued. :-D

Och så vill jag tillägga: GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN! älskade syster Agneta.

2008-05-28 @ 11:55:47
Postat av: Clas

Men har ni missat det mest självklara valet. Lunchresturangen på Kungsportsplatsen. Där finns det såväl Wienerschnitzel som stekt ägg och falukorv.

/Clas

2008-05-28 @ 23:41:03
Postat av: Teddan

Mmmmm..... Nu längtar jag till Tyskland. En kall pilsner och en stoooooor schnitzel på ett Gasthaus i någon mysig liten by på vägen till okänt mål. Kanske blir det så i sommar (vi har semester i augusti) men innan dess kan man kanske göra ett stopp på Kungsportsplatsen..? Träna magmusklerna lite... Tack, Clas! Vi måste värna om falukorven och de stekta äggen. Men ska det vara vändstekt eller ska gulan få flyta ut över hela härligheten..?

2008-05-29 @ 19:40:56
Postat av: Clas

Naturligtvis ska man äta ägget så som man bäst tycker om.
Personligen fördrar jag med "soliga sidan upp". Speciellt till Pytt-i-panna. Då blir liksom gulan en extra sås och allt blir saftigare. Men jag passerade ytterligare ett konditori i dag. Nära Vågmästareplatsen. Fast det såg inte inbjudande ut så i stället för att gå på Konditori gick jag och köpte mig en Panama-hatt att ha sommar.

/Clas

2008-05-29 @ 20:27:48
URL: http://clas-mp.blogspot.com/
Postat av: Teddan

Ha, ha, ha! Hatt eller bakelse - valet var tufft förstår jag. Är det en sån där hatt som Evert Taube brukade ha på sig? Blir det någon mer visfestival i sommar och i så fall var? Och framför allt, ska du vara med och sjunga???

2008-05-30 @ 09:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0