Patentmacka och svart kaffe i Göteborg?

Har nu ett antal helger, under ett antal år, försökt hitta det ultimata fiket i Göteborg, men är inte nöjd med utbudet. Jag är av den gamla stammen och vill ha ett fik med rejäla mackor, svart kaffe i stora muggar, stolar i trä med plats för hela rumpan, en servitris som ser ut att trivas med sig själv och med lagomt stimmiga kunder av typen "stamkunder". Känner du till om det finns kvar något sådant i Göteborgstrakten? Tipsa mig! Jag vill hitta "mitt stammisfik" där jag kan få en patentmacka och svart kaffe som inte innebär espresso.... Missförstå mig rätt - det är mysigt med de små trendiga fiken, men inte riktigt min stil...

Kommentarer
Postat av: Teddan

Jag trodde verkligen att jag skulle få massor av kommentarer och förslag på mysiga fik - oavsett om de verkligen har det utbud jag söker efter, men ack, det verkar inte vara så många som ägnar sig åt denna hobby längre. Vad synd! Jag får väl ta Gula Sidorna och ge mig ut på någon form av uppsökande verksamhet och som den värsta testpatrullen göra mina egna plus och minus. Om något är riktigt bra kan de få fem stekta-korv-skivor och om något ställe verkligen når absoluta botten så delar jag ut fem trähattar. Det ska väl få en och annan att fundera på vad som kan attrahera en dam i ++40-åldern. Ha! Ta nu fram stekborden, knäck äggen och låt dem bubbla tillsammans med de en-centimeter tjocka korvskivorna eller det knapriga baconet och (efter att fettet runnit av naturligtvis. Jag är ju inte helt kolesterolgalen!) servera det på en stor skiva typ Julia-kaka. Garnera med en persiljekvist och - klart att äta! Hör av er till mig när ni känner er redo där ute så lovar jag att dyka upp någon söndagseftermiddag. "Men dåååå har vi inte öppet, för det är bara extremt morgonpigga lastbilshaufförer som vill ha sånt här och dom jobbar inte på helgerna" får jag säkert höra. Jaha, och vem har bestämt det? undrar jag.
Jag förespråkar inte onyttigheter men jag tycker i alla fall att man ska kunna välja om man vill ha en espresso med kanel och en vetegroddsmacka med soltorkade tomater eller en patentmacka ihop med en stor kopp Gevalia.
Så det så!

2008-04-09 @ 12:16:49
Postat av: Marianne

Hej!
Jag har inte glömt bort dig, bara haft lite mycket att stå i. Det perfekta fiket...hmmm...det var en mycket svår fråga. Jag har funderat lite, men hade inte det gamla haket i tankarna, jag är inte så överförtjust i patentmackor själv, och kaffe....urggh! Har aldrig lärt mig gilla det. Nej té skall det vara, i alla möjliga former och smaker. Gillar också lite grövre bröd, rågmackor med häftiga pålägg, sallader etc. Alltså fungerar de flesta trendiga fiken rätt bra för mig, om bara ambivalensen är ok. Ofta är de lite för bullriga för min smak.
Goda mackor och gott bröd har dock Franska bageriet, om man gillar krispig färsk baguette. Deras batard fylld med getoströra är himmelsk, och baguetten med kyckling, bacon och majonnäs, mmm... De finns ju på lite olika ställen i stan. Morgonen är bästa tiden, när brödet är som färskast.
Annars var mitt favoritfik ett underbart ställe som ju tyvärr gått i graven, Fructus. Det var ju rätt annorlunda förstås, men en favorit.
Nej, nu blir jag riktigt hungrig.
Kanske skall testa en patentmacka i alla fall...fram med stekpannan!
Hälsningar
Marianne

2008-04-16 @ 18:54:35
Postat av: Teddan

Hej Marianne!
Jag har nyss kommit hem från ett vattengympa-pass och känner mig både pigg och lite mör. Och att läsa ditt inlägg gjorde även mig hungrig! Jag kan hålla med om att patentmackorna inte är något att sukta efter egentligen, de har bara blivit en symbol för nåt som jag kommer ihåg som genuint och lite nostalgiskt. Det var ju på den tiden när det inte var så onyttigt att äta. Man bara åt och var glad. Inte för att jag äter och lider nu... :)
Franska bageriet känner jag inte till utan det blir nåt som jag får söka upp, för det där med getoströran rörde mig starkt. Det fick mig att tänka på den där restaurangen i Saluhallen i Haga. Den som det var så mycket bråk kring för att ägaren inte ville teckna kollektivavtal. Hon hade en kycklingfilé som hon fyllde med getost och ringlade honung över och den var.. mmmmmmm.....
alldeles underbar.
Fructus kommer jag ihåg (det var väl den som låg i närheten av Gamle Port?) för de hade en synnerligen läskande jordgubbssorbet. Åååå, den här bloggen kommer att få mig att gå upp i vikt, för nu blir jag sugen på både det ena och det andra. Men att skriva ger väl inga extra bilringar, det är när jag lämnar datorn som problemen kommer. Jag får väl sitta kvar en stund och sansa mig innan jag går på upptäcksfärd i kylskåpet.
Kul att höra av dig och att höra vad som får din gom att sjunga.
Hälsa så gott till "gubben" och smaklig spis!

Tina

2008-04-16 @ 22:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0