En utflykt i Göteborg - i Botaniska - i livet

Varje gång jag får besök av någon som inte är från Göteborg så funderar jag alltid på vad det är jag vill visa upp med stan. Det beror naturligtvis på besökarens ålder och kön, men jag är ju alltid densamma. Eller är jag det?

Om min mamma kommer på besök, funderar jag över platser som är vackra, historiska och gröna. Om någon jämnårig från det förflutna dyker upp, funderar jag på vilka pubar som är trevliga.
Fast det finns ett ställe som jag gärna tar med mig personer, oavsett vilka glasögon jag tagit på mig från början och som är mitt absoluta Göteborgska favoritutflyktsmål - Botaniska Trädgården.
Denna gröna oas som varit med mig hela mitt liv på ett eller annat sätt.
Första gången jag kom i kontakt med namnet så var det när min mammas morfar visade diabilder på alla miljoner blommor han fotograferat och berättade om sin resa till Göteborg och Botaniska Trädgården. Jag blev djupt imponerad, inte så mycket av blommorna, som av att han varit så långt borta bara för att titta på blommor
- och att dit skulle jag också åka någon gång! Den resan från Sveriges mitt (svanken?), till Sveriges framsida (inga liknelser här - fyll själv i efter fantasi), gjorde jag första gången när jag var i
10-års åldern. Men den gången blev det bara min farbrors gatugrill och ett besök på Liseberg.
Det var först i vuxen (nåja) ålder som jag skulle lägga beslag på denna park och stoppa in den i mitt hjärta.
Och där ligger den i tryggt förvar.

Men det måste väl finnas andra hjärtliga ställen att visa upp? Smultronställen som du vill dela med dig av.
Vilket utflyktsmål väljer du när det kommer utsocknes besökare? Eller om du nu är en utsocknes besökare så vore det väldigt trevlig att höra vad som var ditt favoritställe? Berätta! Dela med dig!
Det är snart sommar och det skulle vara trevligt att ha en lista på unika, intressanta, folkliga ställen att besöka.

Kommentarer
Postat av: Harre

Hej Tina.
Ja, botaniska är fint, kanske för att det är så mycket olika att se på vid olika tid på året :-)

Åsså har dom ju ett fik oxå, du har ju varit där så vad tyckte du om det?

Harre

2008-04-08 @ 11:15:58
Postat av: Teddan

Botaniska paviljongen, ja. Där fick jag min första riktiga chokladchock. Efter en kylig höstpromenad tog vi oss till paviljongen för att få nåt varmt att dricka. Jag fastnade för choklad med vispgrädde (jag vet - jättebarnsligt) och såg fram emot en kopp mild, mjölkchoklad med en boll av grädde på toppen. Och allt motsvarade mina förväntningar tills jag tog den första klunken. Det var varm choklad! Inte varm mjölk med kakao, utan smält choklad med grädde. Jag höll på att storkna och kunde inte för mitt liv dricka det och samtidigt äta en kanelbulle. Too much....!

Med det fanns annat smarrigt att beställa där och det finns säkert de som kommer att reagera med " Wow! Smält choklad... Och vispgrädde.... Mmmmmmmm..."

/Teddan

2008-04-08 @ 11:30:05
Postat av: agneta

Botaniska är fantastiskt! Avslutningsvis kan man köpa gummistövlar utan skaft (dvs kliva-i-gummiskor) som är perfekta att ha i rabatterna. Jag vill faktiskt passa på att slå ett slag för Gunnebo Slott som har Jättegoda Kakaor och Bullar.Första gången jag var där var med barn, svåger och lilla-syster och tog en Vrål-fika! Det betyder att man har en oproportionerlig mängd fikabröd i förhållande till antalet deltagare; och dessutom hade vi hade tur med vädret. Kakorna var stora som kvarnhjul och livet var.. underbart.Där finns också en gullig presentbutik med mysiga saker som bröd och marmelad och vackra saker. Att shoppa Onödor är faktiskt en väl utvecklad talang hos undertecknad.//agneta

2008-04-08 @ 13:25:29
Postat av: Teddan

Jaaaaaaaa, Gunnebo har bra fika för den kak-sugna!
Plus att Gunnebo platsar under båda kategorierna "bra fika" och "suveränt ställe att ta besöka".

Tick-tack!

2008-04-08 @ 13:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0